J2ME (Java na urządzenia przenośne)

J2ME (Java 2 Micro Edition) jest standardem tworzenia oprogramowania na urządzenia przenośne (telefony komórkowe, smartfony, PDA) opierającym się na języku programowania Java.

Jest to obecnie najpopularniejsza technologia mobilna wykorzystywana do tworzenia gier i aplikacji na urządzenia przenośne.

J2ME definiuje dwie tzw. konfiguracje:

  • CLDC (Connected Limited Device Configuration) – dla urządzeń o ograniczonych możliwościach technologicznych (czyli większości telefonów komórkowych, które oferują relatywnie mniejszą ilość dostępnej pamięci operacyjnej, czy mocy obliczeniowej procesora)
  • CDC (Connected Device Configuration) – dla urządzeń o lepszych parametrach, np. smarfonów, Pocket PC, PDA

Dodatkowym rozróżnieniem są tzw. profile, z których od początku najbardziej popularnym, bo obsługiwanym przez telefony komórkowe, jest MIDP (Mobile Information Device Profile) występujący w wersji 1.0 oraz nowszej, obecnie obsługiwanej przez większość telefonów wersji 2.0, która wprowadza spore możliwości dla programistów J2ME, m.in.:

  • wspomaganie aplikacji multimedialnych i gier: automatyczna obsługa ruchomych elementów (tzw. sprite’ów), ruchomego tła – wykorzystując wbudowane możliwości telefonów komórkowych
  • obsługę streamingu dźwięku, czyli możliwość ciągłego odtwarzania wysokiej jakości muzyki lub efektów dźwiękowych,
  • komunikację internetową (HTTP, HTTPS).

Java w standardzie J2ME jest obecnie jedyną technologią, która jest obsługiwana niemal przez wszystkie telefony. Mimo relatywnie długiej historii, dopiero obecnie zaczyna być wykorzystywana na szerszą skalę, np. do marketingu mobilnego lub bluetooth marketingu.