Android jest to mobilny system operacyjny (OS), obecnie rozwijany przez Google. Przeznaczony przede wszystkim dla dotykowych urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety. Istnieją także zoptymalizowane wersje systemu Android, które poza urządzeniami mobilnymi są instalowane na notebookach, telewizorach, kamerach cyfrowych, konsolach do gier, kokpitach samochodów czy inteligentnych zegarkach (Smart watch).
Interfejs Androida polega na intuicyjnej obsłudze za pomocą gestów dotykowych, które odpowiadają działaniami w świecie rzeczywistych np. dotykanie, przeciąganie oraz szczypanie. W niektórych modelach telefonów używanie urządzenia jest możliwe nawet za pomocą gestów w powietrzu, oraz ruchów gałek ocznych, czy twarzy.
1 400 000 000 (1,4 miliarda) aktywnych urządzeń to imponująca liczba, jest to:
Ilość dostępnych aplikacji w sklepie w lipcu 2013 wyniosła ponad 1 mln i wygenerowały aż 50 miliardów pobrań wśród użytkowników.
Każdy programista, który chce rozbudować Androida do swoich potrzeb: może ściągnąć Android SDK. (Software Development Kit), napisać aplikację i opublikować ją w Android Markecie. Twórcy systemów iOS, BlackBerry OS, czy Windows Phone ograniczają możliwość dystrybucji niezależnego oprogramowania oraz wymagają opłat licencyjnych.
W przeciwieństwie do konkurencji wytworzenie urządzeń w oparciu o androidowe ADK (Accessories Development Kit) ogranicza się do kosztów zakupu lutownicy.
Ponieważ urządzenia Android są zwykle zasilane z baterii, system zarządza procesami, aby utrzymać zużycie energii do minimum. Gdy aplikacja jest w użyciu system używa podzespołów tylko w takim zakresie ile wymagane jest do aktualnego użycia, w przeciwnym wypadku aplikacja zostanie zminimalizowana i nie korzysta z energii baterii lub procesora zasobów.
Android automatycznie zarządza także aplikacje zapisane w pamięci. Gdy pamięci jest mało, system zacznie zamykać niewidocznie i nieaktywne aplikacje, począwszy od tych, które były nieaktywne przez najdłuższy czas.
W dolnej części jądra jest Linux odpowiadający za takie funkcje jak: zarządzanie energią i sterowniki. Kolejną warstwą jest oprogramowanie pośredniczące (middleware), gdzie znajdują się biblioteki i API napisane w C. Następnie framework odpowiadający za poprawne działanie aplikacji. Na samej górze architektury znajdują się działające aplikacje w języku Java for Android (czyt. biblioteki androida/android sdk).
Android uruchamia aplikacje w piaskownicy - odizolowanej części systemu, która nie mają dostępu do pozostałych zasobów systemu, chyba że uprawnienia dostępu są wyraźnie określone przez użytkownika. Przed zainstalowaniem aplikacji Sklep Play wyświetla wszystkie wymagane uprawnienia: gra może wymagać, aby włączyć wibracje lub zapisać dane na karcie SD, czy ma dostęp do wiadomości SMS lub do kontaktów. Po przejrzeniu tych uprawnień, użytkownik musi zadecydować, czy dana aplikacja nie narusza jego zasad prywatności i wedle uznania może ją zainstalować, bądź nie.. System piaskownic i uprawnień zmniejsza wpływ luk i błędów w aplikacjach, ale tworzy zamieszanie wśród deweloperów. Mała ilość dokumentacji udostępnianej Google Play zaowocowało aplikacjami automatycznie zainteresowanymi niepotrzebnymi uprawnieniami, zmniejszając skuteczność powłoki ochronnej. Aktualnie Google dodał aktualizacje do Androida weryfikujące funkcje danych aplikacji zależnie od uprawnień, która będzie teraz działać w tle, aby wykryć złośliwe procesy i je zamykać.
Poniżej cały schemat systemu Android: